Waarom Renault de deur op een kier houdt voor F1

Na maanden van speculatie heeft Alpine bevestigd dat het per 2026 niet langer door het leven gaat als fabrieksteam. Het betekent dat Renault, het moederbedrijf van Alpine, na 2025 niet langer een Formule 1-motor zal bouwen. Het F1-project dat liep in de fabriek in Viry-Châtillon, komt daarmee na bijna 50 jaar tot een einde.

De werknemers van de Franse fabriek waren hier al bang voor en protesteerden zelfs in Monza tegen het besluit. Er kwam een soort van reactie vanuit de Renault-groep, die het bestuur op gesprek stuurde in Viry-Châtillon, maar het heeft weinig uitgehaald. Op de laatste dag van september trok het moederbedrijf alsnog de stekker uit het Formule 1-project. Of toch niet?

Leerschool

Waarom stapt Renault überhaupt uit de Formule 1? Je zou toch zeggen dat er geen hoger podium is voor een autofabrikant? De waarheid lijkt toch een stuk meer in het midden te liggen. Formule 1 is duur, erg duur. Zeker voor teams die zowel hun eigen auto als een eigen motor bouwen. Renault/Alpine deed dat bijvoorbeeld.

Tel daarbij op dat de hedendaagse F1-motor niet representatief meer is voor de moderne automobile-markt. Steeds meer autofabrikanten stappen over naar volledig elektrische straatauto’s en dan is Formule 1 niet een goed paradepaardje. Formule 1-motoren bestaan momenteel nog altijd voornamelijk uit een verbrandingsmotor. Dat gaat per 2026 veranderen. De nieuwe ‘2026-motor’ wordt half verbranding, half elektrisch aangedreven. Het zou nieuwe fabrikanten naar de sport moeten brengen, maar het tegendeel is waar. Audi komt, Renault gaat. Onder aan de streep verandert er dus niets. Sterker nog, er komt een merk dat nog niets heeft bewezen en dus is nog maar de vraag hoe de verhoudingen liggen wanneer het nieuwe reglement van kracht wordt.

Voor Renault, met Alpine als ‘motorsportnaam’, breekt er dus een nieuw tijdperk aan. Sinds dit jaar is Alpine actief als Hypercar-team in het WEC en met Dacia moeten er successen volgen in de Dakar Rally. De focus lijkt dan ook naar deze projecten verschuiven, al wil men dus de Formule 1 nog niet écht vaarwel zeggen. Of het ooit tot een terugkeer komt, moet nog maar blijken. 

De tekst gaat verder na de afbeelding.

 © XPBimages © XPBimages

‘F1 monitoring unit’

Want hoewel de deur keihard dicht leek te gaan, valt dat misschien nog wel mee. Per 2026 zal Alpine door het leven gaan als klantenteam van, waarschijnlijk, Mercedes. Toch blijft men in Viry-Châtillon wel de Formule 1 in de gaten houden, zo valt te lezen in het persbericht: “Na het raadplegingsproces en de dialoog met de werknemers in Viry-Châtillon heeft Alpine besloten om een F1 monitoring unit op te richten. Deze afdeling zal als doel hebben om de kennis en vaardigheden van de werknemers in deze sport te behouden en in de voorhoede te blijven van innovatie voor de verschillende projecten van Hypertech Alpine.”

Deze zin doet vermoeden dat de F1-deur bij Alpine/Renault nog altijd open blijft, ondanks het feit dat er in 2026 geen F1-motor meer van de banken komt in Frankrijk. Het zou niet de eerste keer zijn dat Renault de stekker uit het project trekt, om vervolgens meer kennis op te doen, en later weer terug te keren. Vanaf 1983 tot 1986 was Renault voor het eerst actief in de F1 als motorleverancier, alvorens het twee jaar lang stopte vanwege uitblijvende resultaten.

In 1989 keerde het terug, bij Williams. En dat deed het uiterst succesvol. Vanaf de jaren negentig groeide Renault uit tot één van de aller succesvolste merken in de geschiedenis van de sport. Alleen Ferrari en Mercedes wonnen meer Grands Prix dan Renault als motorleverancier. En dat nota bene zij nu de F1, voorlopig, vaarwel zeggen, is natuurlijk een enorme klap voor de sport. De overlap tussen toen en nu? Een reglement waar Renault niet mee uit de voeten kon, werd vervangen door een nieuw reglement waar Renault wél in uit kon blinken. Laat die situatie nu bijna identiek zijn. Gloort er nog hoop voor een terugkeer? Met die zogenaamde F1 monitoring unit lijkt die kans in ieder geval iets groter dan verwacht.

Bron

Deze platform maakt gebruik van cookies. Door dit platform verder te blijven gebruiken, aanvaard je ons gebruik van cookies.