De Red Bull-parallellen die Newey te wachten staan bij Aston Martin

Als Adrian Newey in 2025 de campus van Aston Martin in Silverstone betreedt, betekent dat een nieuwe start in een nieuwe omgeving. Ver zal Newey niet hoeven te reizen, want de fabriek van Aston Martin staat op ongeveer 30 kilometer van die van Red Bull.

Wat op het eerste gezicht een stap in het onbekende lijkt, zal voor de 65-jarige eigenlijk verrassend vertrouwd voelen, omdat hij hetzelfde pad al eens eerder heeft bewandeld, in 2006, toen hij bij Red Bull kwam. En misschien is dat juist wel het punt. Er zijn belangrijke parallellen te trekken tussen het prille Red Bull-team van al die jaren geleden en het Aston Martin-team dat Newey nu verwelkomt.

Buitenbeentje

In de eerste plaats gaat het in beide scenario’s om een team dat zich in de periferie van de strijd bevindt. Tijdens de pré-Red Bull-jaren zegevierde het huidige Red Bull voor het eerst in 1999, toen Johnny Herbert de Grand Prix van Europa won voor het team dat eigendom was van – en de naam droeg van Jackie Stewart – Stewart Grand Prix. 

Die overwinning was echter een flitsende, maar eenmalige gebeurtenis, vergelijkbaar met de Grand Prix van Sakhir die Sergio Perez in 2020 won voor het toenmalige Racing Point, het huidige Aston Martin. Tussen deze overwinningen en Newey’s toetreding tot de respectievelijke teams liggen jaren van redelijk consistente puntenfinishes en een aantal podiumplaatsen, maar, wat cruciaal is, geen vervolg naar het hoogste treetje van het podium.

Aston Martin heeft ongetwijfeld meer succes geboekt dan Jaguar aan het begin van de jaren 2000, maar gezien de hoge verwachtingen heeft het tot nu toe misschien wel net zo weinig opgeleverd en daarin ligt de tweede parallel.

Middelen en verwachtingen

Newey krijgt bij Aston Martin de beschikking over dezelfde middelen als bij Red Bull. Hij krijgt ook te maken met kampioenschap-winnende aspiraties en verwachtingen. Lawrence Stroll lijkt kosten noch moeite te zullen sparen om zijn droom te verwezenlijken.

Toen Newey in 2006 van McLaren overstapte naar Red Bull, had hij maar één doel: winnen. Dat zal ook nu het geval zijn en om het succes dat hij uiteindelijk bij het team uit Milton Keynes behaalde te evenaren, zal Newey Aston Martin vanuit een vergelijkbare positie naar een hoger plan moeten tillen.

De tekst gaat verder na de afbeelding.

 © xpb.cc © xpb.cc

Merk

Het laatste punt is merkherkenning. Hoewel Red Bull zelden in verband werd gebracht met F1 toen het in 2005 het Jaguar-team overnam, was het al een van de grootste merken ter wereld. De fabrikant van energiedrankjes is nu het grootste marketingbedrijf ter wereld. Red Bull wordt bijna niet meer gezien als fabrikant van energiedrankjes, maar als grote speler in de sportwereld. Missie geslaagd.

Er zijn, niet verrassend, een overvloed aan megamerken in de Formule 1 van vandaag. Er zijn echter maar weinig merken die kunnen wedijveren met de omvang en het prestige van Aston Martin. Newey zal een team binnenstappen dat wanhopig op zoek is naar de associaties van succes en luxe die het merk oproept. Aston Martin is tenslotte cool op James Bond-achtige wijze.

De waarheid gebiedt te zeggen dat Ferrari, de romantische keuze, even hoge ambities, rugdekking en een iconisch merk zou hebben geboden. Het pragmatisme en de kans om een dappere, middelmaats presterende outsider om te vormen tot een winnende machine, hebben echter de doorslag gegeven. Het Italiaanse team, dat op de rand van zijn eigen kampioenschap balanceerde, kon simpelweg niet voor dat ontbrekende ingrediënt en die cruciale parallel zorgen. 

Denk jij dat Adrian Newey in staat is om van Aston Martin F1-kampioenen te maken? Laat het ons weten door hieronder te stemmen in onderstaande poll!

Bron

Deze platform maakt gebruik van cookies. Door dit platform verder te blijven gebruiken, aanvaard je ons gebruik van cookies.