Twee keer 10 seconden tijdstraf voor Max Verstappen in de GP van Mexico gooiden uiteindelijk weer olie op het titelgevecht-vuur van Verstappen en Lando Norris. De Nederlander, en nog altijd leider in het WK, duwde de McLaren-coureur van de baan in bocht vier, om vervolgens in bocht 8 de baan te verlaten en daar voordeel uit te behalen. Beide momenten leverden Verstappen 10 seconden tijdstraf op.
F1-analist Allard Kalff, die tijdens de race met het reglementenboek op schoot bij Viaplay vele situaties duidt, is duidelijk over de straffen voor Verstappen. “Geen speld tussen te krijgen. Als je de reglementen leest, en je kijkt wat er aan straffen wordt uitgedeeld, dan kan ik daar van alles van vinden, maar dan is het volgens het reglement niet raar”, legt hij uit bij In the Slipstream. “Dan kun je zeggen ‘hier staat dit en daar staat dat’, maar dat zijn allemaal amateurpsychologen en mensen die geen verstand hebben van de reglementen. Maar er is niks mee (met de straf, red.).”
In de F1-wereld was men het zeer eens over het tweede incident waarvoor Verstappen volgens velen terecht voor bestraft werd. Maar het eerste moment zorgt voor verdeeldheid. Kalff is zeer helder in zijn analyse. “Zij ( de stewards, red.) hebben gekeken en zij hebben gezegd ‘Max lag niet voor (Norris, red.). Max had ruimte moeten laten. Max liet geen ruimte. Max krijgt een straf. En de straf die ervoor staat is 10 seconden. Veel moeilijker moet je het niet maken.”
Bekijk hieronder de video van In the Slipstream.