In het begin van het seizoen leek Red Bull relatief eenvoudig de constructeurstitel te kunnen prolongeren. In de eerste vijf races stond er maar liefst acht keer een Red Bull-coureur op het podium en alleen in Australië kreeg de Oostenrijkse formatie het niet voor elkaar om op het podium te belanden. De voorsprong was al aardig groot, maar de concurrentie zat zeker niet stil.
McLaren had vanaf de GP van Miami namelijk de snellere auto, terwijl ook Ferrari er goed bij zat. De Scuderia had het echter niet zo goed voor elkaar in de zomermaanden, waardoor het wat achter de feiten aan bleef lopen. Ook al had Red Bull, met name Sergio Perez, last van balansproblemen, de voorsprong in het constructeurskampioenschap werd nog steeds behouden.
Maar na de Grand Prix van Azerbeidzjan kwam daar een einde aan en leek McLaren de grootste kanshebber te zijn in de strijd om de titel. Inmiddels heeft Ferrari de tweede plek overgenomen van Red Bull, omdat de Scuderia twee coureurs heeft die verder vrij stabiel presteren. Daar is bij Red Bull Racing niet echt sprake van.
McLaren koestert met nog drie races te gaan een voorsprong van 36 punten op Ferrari, met Red Bull weer 13 punten achter de Scuderia. De Oostenrijkse renstal doet dus nog altijd mee, al ziet het de achterstand wel steeds verder oplopen. Toch zou één man er nog voor kunnen zorgen dat Red Bull kans maakt op de titel: Max Verstappen.
Anderen bekeken ook:
Rekenen op Verstappen
Verstappen heeft dit jaar eigenhandig 393 punten veroverd. Als we dat afzetten tegen de 544 punten die Red Bull in totaal heeft, heeft Verstappen meer dan 70 procent van de punten van het team binnengehaald. Als we gaan kijken naar hoe die verhouding er vanaf de Grand Prix van Emilia-Romagna op Imola uitziet, schiet dat percentage nog veel verder omhoog.
Sergio Perez zit vanaf die race namelijk in een enorme dip en daar komt hij maar niet uit. Zijn beste resultaat sinds die race is een P6 op Zandvoort en dat zegt eigenlijk al genoeg. In zes races scoorde hij zelfs geen enkel punt, al zaten daar ook twee uitvalbeurten bij. Het zorgt ervoor dat Red Bull eigenlijk alleen maar kan rekenen op Verstappen.
Maar waar kan Verstappen met de Red Bull nog voor de zege gaan en zo belangrijke punten scoren voor het constructeurskampioenschap? De aankomende race in Las Vegas is al een kans voor de Nederlander en Red Bull, omdat de gemiddelde snelheid erg hoog ligt door de vele rechte stukken. Al wil dat niet per se zeggen dat Verstappen daar goed zal gaan, want eerder dit jaar ging de Red Bull voor geen meter op Monza. Positief nieuws is wel dat McLaren vorig jaar voor geen meter ging in Las Vegas, dus wie weet kan Red Bull daar nog voordeel uit halen.
Flinke klus
In Qatar liggen er ook kansen voor Red Bull door de vele hogesnelheidsbochten. Adviseur Helmut Marko gaf zelfs al aan dat hij denkt dat Red Bull daar nog kans maakt op een zege, al mogen we McLaren zeker niet uitsluiten, gezien het dubbele podium dat het team uit Woking daar vorig jaar pakte. De afsluitende race in Abu Dhabi zal beter bij McLaren en Ferrari passen door de afwisseling van snelle en langzame bochten.
De concurrentie zal sowieso een grote rol spelen in het kampioenschap. Als je de afstelling net niet voor elkaar krijgt, kun je zomaar op de vierde rij staan en wordt het een stuk lastiger om je naar voren te vechten nu het veld zo competitief is. Dan verlies je gelijk een hoop kostbare punten, aangezien de concurrentie kan profiteren van slechte resultaten. De strijd is immers volop gaande en zelfs Mercedes kan zomaar eens een belangrijke rol gaan spelen in het gevecht, vooral door belangrijke punten af te snoepen van de grotere kanshebbers.
Een klein beetje extra hulp van Perez kan dan ook zeker geen kwaad, zo weet ook Red Bull-teambaas Christian Horner. “We hebben Sergio nodig om te scoren in de laatste drie races, als we een kans willen hebben om Ferrari of McLaren uit te dagen”, zo liet de Brit weten. Toch zal de grootste bijdrage toch van Verstappen moeten komen, aangezien de Nederlander dit seizoen al eerder liet zien in staat te zijn onverwachte prestaties te leveren.
Kortom: er is dus nog van alles mogelijk in het constructeurskampioenschap, zelfs nu het lijkt dat Red Bull eigenlijk geen rol meer speelt en McLaren en Ferrari het onderling uit gaan vechten. Verstappen zal echter iets heel speciaals uit de hoge hoed moeten toveren, vooral tijdens de races in Las Vegas en Qatar, om de achterstand van 49 punten op McLaren nog goed te maken. Het lijkt een haast onmogelijke taak, maar als er één coureur is die vriend en vijand kan verrassen is dat wel Max Verstappen.